Asertívna komunikácia: Naučte sa ju v 5. jednoduchých krokoch

Asertívna komunikácia: Naučte sa ju v 5. jednoduchých krokoch
4.7 (93.68%) 19 votes

Asertívna komunikácia predstavuje efektívny spôsob ako upevniť svoje vzťahy a vyhnúť sa stresu zo vzniku konfliktu. Zvládnutie princípov asertívnej komunikácie vám poskytne podporu v ťažkých časoch a naučí vás byť zdvorilým v každej situácii.

Mnoho ľudí považuje mylne asertivitu za spôsob presadzovania svojich názorov. Základom asertívnej komunikácie však je nemýliť si asertivitu s agresiou. Agresia vedie k ubližovaniu a poškodzovaniu vzťahov, zatiaľ čo správne zvládnutá asertívna komunikácia, vzťahy zlepšuje a zbližuje. Asertívne správanie sa, je správanie, ktoré je jasné, priame a snaží sa vyjadriť to, čo chce, aby druhí porozumeli.

Účastník asertívnej komunikácie sa snaží o to, aby boli rešpektované jeho záujmy, no zároveň sa snaží o empatické správanie a rešpektovanie záujmov druhých. Asertivita, vám pomôže rešpektovať potreby druhých aj samých seba, vniesť do vzťahov rovnováhu a určiť si potrebné hranice tak, aby ste svojím konaním pomáhali druhým a zároveň sa cítili rešpektovaný, nie zneužívaný. Asertívne správanie sa preto možno považovať za kľúč k spokojnému a harmonickému životu.

Za hlavné benefity, ktoré vie asertívna komunikácia priniesť do vášho profesného aj súkromného života možno považovať:

  • Schopnosť presvedčivo povedať “nie” pokiaľ má niekto na vás požiadavky, ktorých splnenie nie je vo vašich silách, alebo by pre vás predstavovalo psychické preťaženie,
  • zlepšenie komunikácie s problémovým členmi rodiny, priateľmi či spolupracovníkmi čo prispeje k zníženiu hladiny stresu,
  • vytvorenie potrebných hraníc voči iným ľuďom tak, aby vzťahy naplnili vaše potreby a zároveň boli prínosom pre obe strany.

Nasledujúce kroky vám pomôžu postupne sa naučiť umeniu asertívnej komunikácie a zmierniť tak stres, ktorý vo vašom živote spôsobujú medziľudské vzťahy.

  1. Povedzte, ak sa vám niečo nepáči, avšak nekritizujte

Pokiaľ sa vám nepáči niekoho správanie sa a chceli by ste, aby sa zmenil, povedzme mu o tom. No narozdiel od prehnaného kritizovania sa zamerajte na zdôraznenie skutku, ktorý vykonal.

PRÍKLAD

Situácia: Máte ísť na obed s priateľom, ktorý pravidelne mešká. Vy ho čakáte na čas, on sa objaví až o 20 minút neskôr.

Nevhodná reakcia : Ty si hrozný, večne meškáš!

Asertívna komunikácia : Mali sme sa stretnúť o 11:30 a teraz je už 11:50.

  1. Buďte stručný a nepreháňajte

Pokiaľ potrebujete niekomu vysvetliť, čo sa vám nepáči, zamerajte sa na opis dôsledkov jeho správania sa bez zbytočného preháňania.

PRÍKLAD

Nevhodná reakcia: Tak a môj obed je úplne zničený.

Asertívna komunikácia: Takto mám menej času na obed, pretože musím ešte pracovať.

  1. Namiesto “Vy” a “Ty” používajte “Ja”

Veta, ktorú začnete slovom vy, vyznieva ako výčitka a útok. Naopak, ak začnete slovom ja, ukážete tak, že sa cítite situáciou dotknutý. To pomôže minimalizovať pokus o obranu druhej strany a naopak, vyvolá to v nej pocit zodpovednosti.

Nevhodná reakcia: Musíte to zastaviť!

Asertívna komunikácia: Bol by som rad, keby ste to zastavili.

  1. Všetky predchádzajúce tipy spojte dohromady

Spojte predchádzajúce odporúčania dohromady a začnite v zložitých životných situáciách používať vyjadrenia zložené podľa nasledujúceho vzorca:

Keď (opis správania protistrany) cítim (opis svojich pocitov)

Takýto spôsob komunikácie nevyznieva ako výčitka, ale vyhlásenie, vďaka ktorému druhej strane pomôžete pochopiť, ako vás daná situácia ovplyvňuje.

PRÍKLAD: Keď na mňa kričíš, zranuje ma to.

  1. Pokročilejší variant predchádzajúceho vzorca

Potom ako si zvyknete v komunikácií používať predchádzajúci vzorec, môžete zapracovať na jeho rozšírení a zefektívnení:

Keď sa (opis správania protistrany) potom (výsledky správania protistrany) cítim sa (opis svojich pocitov).

PRÍKLAD: Keď meškáš, musím čakať a som z toho nervózny.  

Špeciálne tipy ako zlepšiť svoju schopnosť asertívnej komunikácie

  • Okrem “slovného cvičenia” sa zamerajte aj na reč svojho tela. Pokiaľ budete pôsobiť vyrovnane a sebavedomo, aj vaša komunikácia bude efektívnejšia. Udržiavajte preto očný kontakt a snažte sa byť prirodzený a uvoľnený.
  • Rozprávajte sebavedomým avšak príjemným tónom hlasu.
  • Nesúďte druhých. Nepredpokladajte, že máte super schopnosť a viete odhadnúť, aký bol motív konania druhej osoby.
  • Sústreďte sa na diskusiu. Aktívne počúvajte a nezabudnite klásť doplňujúce otázky, pokiaľ je vám niečo nejasné. Len tak môžete pochopiť názor druhej osoby a urobiť komunikáciu efektívnou.
  • Počas diskusie sa zamyslite, či je možné nájsť kompromis, vďaka ktorému budete spokojný aj vy aj proti strana.

Asertívna komunikácia si vyžaduje určité vzdelanie a prax, najmä pokiaľ nie ste od narodenia vedení k využívaniu jej princípov. Najmä spočiatku je využívanie asertivity náročné a znamená mnoho premáhania sa. No asertivita je najmä o pevnom rozhodnutí sa a jeho dodržiavaní. Navyše, vďaka asertívnej komunikácií sa nezlepšia len vaše komunikačné schopnosti, ale celý život. Asertívny človek pôsobí sebavedomo, je rešpektovaný okolím, dokáže pokojne predložiť svoje požiadavky a nemá problém s konštruktívnou kritikou a logickou výmenou názorov.

Hoci sa hovorí “že starého koňa novým trikom nenaučíš”, pokiaľ sa rozhodnete zlepšiť svoje komunikačné schopnosti a život vďaka asertívnej  komunikácií, s pribúdajúcim tréningom, bude pre vás tento spôsob komunikácie stále prirodzenejší.

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search